Nieuws

Krachtmaterialen bij GKV

Jeugdsportcoördinator

Sinds vorige week liggen er in het materiaalhok een aantal materialen om de spierkracht te trainen. Sterke core en beenspieren zijn belangrijk voor de preventie van blessures. Korfbal is een blessuregevoelige sport, met name voor enkels en knieën. Door de beenspieren en core te trainen, kunnen onverwachte bewegingen beter opgevangen worden en zo dus blessures worden voorkomen.

In het materiaalhok liggen kettlebells (2, 4 en 6 kg), dumbells (van 0.5 tot 5 kg), resistance bands van verschillende sterkten en een TRX-touw. Deze laatste kan aan het calisthenics toestel worden gehangen, zodat er allerlei oefeningen mee gedaan kunnen worden. Al deze materialen mogen gebruikt worden door de leden van GKV. Omdat te zwaar of verkeerd trainen met deze materialen juist voor blessures kunnen zorgen, zal er binnenkort een document verschijnen met oefeningen erin. Hierbij zal ook staan waar je op moet letten bij de uitvoering van de oefening. Twijfel je of wil je meer informatie over bepaalde oefeningen, spreek dan Suzanne even aan of stuur haar een mail (Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.).

De materialen mogen pas gebruikt worden vanaf de A. Hoewel krachttraining bij kinderen niet per se schadelijk is, is het wel belangrijk dat dit wordt begeleid door een professional (kinderfysio, fitnessinstructeur). Dan kan de juiste techniek worden aangeleerd en worden gezorgd dat de training niet te zwaar is. Wel kunnen de jongere teams de spieren trainen door middel van oefeningen met alleen het lichaamsgewicht. In het bovengenoemde document staan ook hiervoor oefeningen. Voor vragen kun je ook weer terecht bij Suzanne.

Dan rest alleen nog de vraag om de gebruikte spullen wel weer op te ruimen waar je ze vandaan hebt. Nu staan ze nog los in het hok in een kartonnen doos. Daarvoor zal nog een alternatief gezocht worden.

Veel trainingsplezier!