Open brief: Wij blijven GKV!

Sinds maart 2018 ben ik onderdeel van het bestuur van GKV Den Haag. Naast bestuurslid ben ik vooral een betrokken ouder van inmiddels drie leden. De huidige ontwikkelingen in Nederland, als gevolg van het Coronavirus, lijken op dit moment de hele maatschappij te ontwrichten. Voorbeelden hiervan krijgen we allemaal dagelijks mee via de media. Zoals velen van jullie hebben wij binnen ons gezin meer aan ons hoofd dan de korfbalvereniging: Hoe handhaaf je zoveel mogelijk je normale structuur? Wat doen we nog wel en wat doen we nu even niet? Wie doet de boodschappen en wanneer? Als ouders zijn wij nu met hele andere zaken bezig, wij kunnen best wel even zonder GKV.

Vanaf dag één zien wij echter hoe waardevol korfbal en GKV voor onze kinderen is. Op dit moment kunnen wij niet anders dan proberen de kinderen conditioneel zo fit mogelijk te houden voor het volgende seizoen. Maar wanneer de onrust voorbij is en we allemaal ons oude ritme hervatten, willen wij voor onze kinderen dat zij ook hun sport weer op kunnen pakken bij de vereniging waar ze zich thuis voelen. Met andere woorden: Wij willen dat GKV er dan weer voor onze kinderen is.

Op dit moment maken we ons nog geen zorgen over de toekomst van GKV. Voor de sportbranche is de schade nu alleen nog maar dat de competities zijn gestaakt of voortijdig zijn gestopt. Financiële gevolgen zijn, door coulance vanuit overheden en sportbonden, nu nog nihil. Het grootste risico voor sportverenigingen zou kunnen zijn dat leden, om diverse redenen, uitgerekend nu massaal hun lidmaatschap opzeggen. Mede omdat de reguliere uiterlijke uitschrijvingsdatum eraan zit te komen en er nog veel onzekerheid is over wanneer er weer gesport mag worden, zou dit voor GKV een risico kunnen zijn.

Ik heb nagedacht over hoe wij, als ouders, de vereniging nu het beste zouden kunnen helpen. Mijn idee is dat het voor het bestuur op dit moment het belangrijkste is dat het bestuur weet hoe de leden erin staan en wat de vereniging te wachten staat. Daarom hebben wij zojuist drie brieven aan het bestuur gericht waarin wij als ouders aangeven dat onze kinderen, in ieder geval het komende seizoen, lid blijven. Wij waren niet van plan om de lidmaatschappen op te zeggen, maar door dit kenbaar te maken hopen wij het bestuur en de technische commissie een klein beetje zekerheid te geven. Het is een soort steunbetuiging en intentieverklaring in één.

Als ouder moet je soms rationele beslissingen moet nemen en ik besef heel goed dat “clubgevoel” voor iedereen anders is. Toch hoop ik met deze brief zoveel mogelijk leden/ouders te kunnen inspireren om, met een klein gebaar, onze club juist nu te blijven steunen!

In de bijlage (klik hier) vinden jullie een blanco versie van de brief die wij hebben verstuurd.

Hopelijk tot snel!

Met vriendelijke groet,